به گزارش قدس آنلاین، مجله فرهنگی هنری «ورایتی» که از ابتدای ابداع و عمومیت یافتن هوش مصنوعی به آسیبها و مزایای این پدیده نوظهور پرداخته، به تازگی مطلبی جدید در اینباره منتشر کرده است.
نگاهی آماری به هوش مصنوعی و استقبال هنرمندان از آن
سال گذشته بود که این رسانه به ارائه آماری از استفادهکنندگان از هوش مصنوعی پرداخته بود. «ورایتی» در گزارشی آورده بود؛ در تحقیقاتی که در ماه ژوئن سال گذشته (سال ۲۰۲۳) توسط شرکت «Ditto Music» انجام شده آمار عجیبی ارائه شده است و آن اینکه ۶۰ درصد نوازندگان از ظرفیتهای هوش مصنوعی برای امور نوازندگی استفاده میکنند. آمار ارائه شده توسط «دیتو موزیک» به همین مورد محدود نبوده و این شرکت در این رابطه آمار جزییتری هم منتشر کرده که به این قرار است؛
استفاده از هوش مصنوعی در توسعه آثار هنری: ۳۸٪
استفاده از هوش مصنوعی در مسترینگ موسیقی: ۳۱٪
استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات: ۲۰٪
استفاده در آهنگسازی ۱۱٪
این آمار بدون شک گویای این واقعیت است که هوش مصنوعی تاثیر بالقوهای بر صنعت موسیقی داشته است. اما همه اینها در حالی است که هنوز هنرمندانی وجود دارند که روشهای سنتی تولید و ارائه موسیقی را بر هوش مصنوعی ترجیح میدهند که ۲۸٪ درصد را شامل میشوند.
حال مجله فرهنگی هنری «ورایتی» به تازگی مطلبی را از آمائچی اوزویگوه (تهیهکننده، کارآفرین و مدیر گروه موسیقی «Run the Jewels») منتشر کرده که به فرصتها و تهدیدهای پدیده هوش مصنوعی در عرصه موسیقی میپردازد.
او با بیان اینکه موسیقی همیشه در تیر رس پیشرفتهای فناورانه بوده و هوش مصنوعی آخرین مرز ایجاد شده است؛ درباره جزییات ماجرا به ذکر موارد مهمی پرداخته است.
هوش مصنوعی ماهیت خلاقانه موسیقی را تحت تاثیر قرار میدهد
در یادداشت اوزویگوه آمده است: ادغام هوش مصنوعی در صنعت موسیقی فقط مربوط به ابداع و ساخت ابزارهای جدید برای ایجاد و تولید موارد مختلف نیست و چنین برداشتی کاملا محدود و غلط است. آنچه امروز وجود دارد پدیدهای است که در تغییر ماهیت خلاقیت موسیقی و تعامل با مخاطبان این هنر نقش به سزایی خواهد داشت. من در مورد این تغییر ماهیت در خلاقیت به واسطه این پدیده جدید که هوش مصنوعی نام دارد، حرف میزنم.
او ادامه داده: بدون شک پیامدهای هوش مصنوعی برای صنعت موسیقی متعدد و عمیق است. از سویی شاهدیم که هوش مصنوعی، سطح بیسابقهای از امکانات خلاقانه را به هنرمندان و تولیدکنندگان ارائه میدهد؛ از تولید صداهای منحصر به فرد گرفته تا کمک به ایجاد ترکیبهای جدید! تا به اینجا همه چیز خوب است و باید گفت هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که به منبعی ضروری برای ابراز خلاقیت تبدیل شود.
آمائچی اوزویگوه افزود: بر این واقعیت تاکید میکنم که موسیقی کلاسیک همواره بر ژانرهای معاصر تاثیر داشته که اتفاقا خیلی هم موضوع قابل توجه و قابل تاملی است. حال نیز به واسطه هوش مصنوعی میتوان از پلیبکهایی بهره برد که به این واسطه چندین نسل را پوشش داد. و اینکه میتوان تفسیرهای جدید و تلفیق در سبکها را هم با هوش مصنوعی ارتقاء داد.
مالکیت آثار همچنان پرخطرترین هشدار هوش مصنوعی
این تهیهکننده و کارآفرین فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهایش گفته است: با وجود همه مزایایی که تا به اینجا دربارهاش گفتم، باید تاکید کنم که این تکامل دیجیتالی بدون چالش هم نیست! در میانه این همه اتفاق که خوب و مثبت تلقی میشوند خطرات بالقوهای هم وجود دارد که نباید به آنها بیتوجه باشیم. این خطرات در رابطه با مالکیت آثار بسیار جدی است. از طرفی با هوش مصنوعی شباهتهایی ایجاد میشود که گاه باعث میشود نتوانیم اصل را از فرع تشخیص دهیم. لذا برای کنترل درست شباهتها باید تمهیداتی اندیشیده شود و گرنه بسیار مخرب خواهد بود. نباید فراموش کنیم که مالکیت معنوی هنرمندان مقولهای بسیار مهم است و عدم توجه به آن معضلات اخلاقی و قانونی بسیاری ایجاد خواهد کرد.
هوش مصنوعی و اجحاف در حق هنرمندان مرده!
او هشدار داده است: یکی از اتفاقات شبیهسازی و بازسازی و بازگردانی آثار هنرمندانی است که دیگر زنده نیستند. این موارد و استفاده از فناوریهای ایجاد شده با محوریت هوش مصنوعی مسائل مربوط به حق چاپ آثار را زیر سوال خواهد برد. و موضوع دیگر اینکه استفاده از این پدیده مدرن در مدت زمانی نه چندان دور درک سنتی ما از نوشتن و تالیفات خلاقانه را به چالش میکشد.
هوش مصنوعی صنعت موسیقی آفریقا را احیا کرده است
آمائچی اوزویگوه در ادامه توضیحاتش به نکات مثبت هوش مصنوعی هم پرداخته است. او میگوید: علیرغم همه موضوعات و چالشهای نگرانی برانگیز، هوش مصنوعی در بازارهای در حال رشد و توسعه را کمک خواهد کرد. این اتفاق الان در بازارهای هنری آفریقا رخ داده است. من با توجه به تمرکزی که روی این موضوع دارم باید بگویم صنعت موسیقی با وجود هوش مصنوعی در قاره آفریقا پیشرفت چشمگیری داشته است. طی این روند هنرمندان و کارآفرینان منحصر به فردی به مخاطبان معرفی شدهاند و با تلاشهای خلاقانهای که خواهند داشت جایگاه خود را به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء خواهند داد.
پدیدهای در جهت یافتن استعدادهای جدید
این حامی و سرمایهگذار گفته است: بدون شک استفاده از فناوری هوش مصنوعی منجر به کشف استعدادهای جدید هم خواهد شد، به شرط آنکه به نحوه گسترش و استفاده از آن واقف باشیم و با آگاهی نسبت به فرصتها و تهدیدها پیش برویم.
آمائچی اوزویگوه در ادامه مطلبش به موضوع مهم دیگری اشاره کرده است. او میگوید: در آینده شاهد فرو رفتن عمیق هنرمندان و مخاطبان در تجارب شخصیسازی شده خواهیم بود. این روند تا جایی جدی میشود که ترجیحات و سلایق شخصی مخاطبان و نحوه نگرش آنها و تعاملات فرهنگی و اجتماعی آنها هنر را متحول میکند. لذا باید گفت موسیقی در مواجه با هوش مصنوعی تجربهای شخصی خواهد بود.
توانمندسازی اقتصادی رمز موفقیت هوش مصنوعی است
وی تاکید کرده: اگر قرار است از هوش مصنوعی به معنای درست استفاده کنیم بدون شک باید پیش از هر کار به مقوله فراگیری و توانمندسازی اقتصادی بازار هنر بپردازیم. باید برای ایجاد کسب و کارهای جدید با استفاده از هوش مصنوعی نوآوری کنیم و برای اقتصاد و اعتبار هنر قدیمی موسیقی ارزش و احترام قائل باشیم. به طور واضح باید بگویم هوش مصنوعی ماهیت دوگانهای دارد که رفع چالشهای این دوگانگی صرفا با استفاده از یک کاتالیزور مشترک به نام قانون امکانپذیر است.
آمائچی اوزویگوه تاکید کرده: در واقع بهتر آن است که برای حل بحرانهای موجود به سراغ ذینفعان صنعت موسیقی برویم و آنها هم هرچقدر اشتیاق داشته باشند، باید با احتیاط به سمت جلو حرکت کنند.
آمائچی اوزویگوه در پایان بیان کرده است: در حالی که ظهور هوش مصنوعی امکانات بیشماری را برای صنعت موسیقی معرفی میکند، به بررسی دقیق تأثیر آن بر هنر، کپی رایت و مسائل انسانی نیاز دارد. تنها در این صورت است که تلاقی هوش مصنوعی و موسیقی میتواند زمینهای حاصلخیز برای کاوش، بحث و رشد واقعی باشد.
کمی درباره آمائچی اوزویگوه
اوزویگوه مدیر اهل قاره آفریقا و ساکن نیویورک تهیهکننده، کارآفرین و سرمایه گذار موسیقی و هنرهای خلاق را یکی از پیشگامان معاصر در زمینه تولید و بهبود بازار موسیقی میدانند که روی موسیقی آفریقا و مقوله اقتصاد هنر این قاره کار کرده است. او که نامزد جایزه گرمی (در بخش ضبط موسیقی) است، او از کالج ادبیات، علم و هنر دانشگاه میشیگان فارغ التحصیل شده و درحال حاضر یکی از اعضای هیئت علمی دانشکده هنر تیش در دانشگاه نیویورک است.
نظر شما